
Współczesne samochody, zwłaszcza te wyposażone w silniki diesla, na prawdę często wykorzystują systemy oczyszczania spalin, takie jak filtr cząstek stałych, rozpoznawalny jako DPF. Filtr ten pełni bardzo ważną funkcję w redukcji emisji szkodliwych substancji, jednak w miarę użytkowania może ulegać zapychaniu, co wpływa na jego użyteczność. Z tego powodu konieczne staje się przeprowadzenie procesów regeneracji, a są przypadki w których też wypalania DPF.
Regeneracja i wypalanie DPF to działania mające na celu przywrócenie pełnej sprawności filtra, co może wydłużyć jego żywotność i poprawić wydajność samochodu. Warto zrozumieć, w jaki sposób te procesy wpływają na układ wydechowy pojazdu a także jakie są ich główne zasady.
Regeneracja DPF jest procesem, który ma na celu usunięcie nagromadzonych cząstek sadzy i popiołu, które blokują filtr. Istnieją dwa główne rodzaje regeneracji: pasywna i aktywna. Regeneracja pasywna odbywa się w sposób automatyczny, gdy warunki pracy silnika są odpowiednie, np. w trakcie długiej jazdy z dużymi prędkościami, co pozwala na osiągnięcie wysokiej temperatury w układzie wydechowym. W takich warunkach cząstki sadzy spalają się, a filtr może pracować prawidłowo. Z kolei regeneracja aktywna zachodzi, gdy komputer samochodowy wykrywa zbyt dużą ilość nagromadzonych cząsteczek i wówczas wtryskuje dodatkową ilość paliwa, aby podnieść temperaturę w filtrze i spalić zanieczyszczenia. W obydwu przypadkach celem jest przywrócenie całkowitej sprawności filtra, co zapobiega dalszym problemom z silnikiem a także układem wydechowym.
Wypalanie DPF, będące częścią procesu regeneracji, to bardziej zaawansowana forma, polegająca na oczyszczeniu filtra poprzez doprowadzenie do wysokiej temperatury, w wyniku czego zgromadzona sadza zostaje spalana. Wypalanie może być wykonywane zarówno przez systemy wbudowane w pojazd, jak i przez zewnętrzne urządzenia. W sytuacji pojazdów, które nie są w stanie przeprowadzić regeneracji pasywnej lub aktywnej, wypalanie DPF może zostać przeprowadzone w warsztatach, gdzie specjalistyczne urządzenia usuwają nagromadzoną sadzę. Regeneracja i wypalanie DPF są istotnymi procesami, które pozwalają na utrzymanie stosownej wydajności silnika i zmniejszenie emisji spalin, co jest w szczególności ważne w kontekście rosnących standardów ekologicznych i zaleceń dotyczących jakości powietrza.
Kiedy filtr DPF ulega zapchaniu w sposób, który nie może zostać rozwiązany przez standardową regenerację, niezbędne może być przeprowadzenie regeneracji na zimno, która polega na dokładnym oczyszczeniu filtra w profesjonalnych warunkach. Tego typu zabieg na prawdę często wiąże się z rozmontowaniem filtra, jego wypłukaniem a także oczyszczeniem mechanicznie albo chemicznie, a także sprawdzeniem jego struktury. Choćby procesy te są bardziej czasochłonne, pozwalają na przywrócenie funkcji filtra, który może działać przez dłuższy czas. Warto jednakże pamiętać, że proces regeneracji i wypalania DPF nie jest nieskończony, a jego skuteczność zależy od stopnia zanieczyszczenia filtra oraz jakości paliwa, jakiego używa się w danym pojeździe. Regularna konserwacja i dbanie o stan techniczny układu wydechowego to kluczowe elementy wpływające na żywotność DPF.
Więcej: wypalanie dpf Łódź.