Przyjęcie się do pracy w nowym miejscu wymaga przejścia specjalnej rekrutacji. Profesjonaliści do spraw zatrudnienia oceniają, czy konkretny kandydat nadaje się na dokładnie określone miejsce pracy. Pod uwagę brane są nie tylko i wyłącznie kompetencje wynikające z tytułu naukowego, niemniej jednak też doświadczenie, oraz kompetencje miękkie, które jak wiadomo, w aktualnym świecie odgrywają ogromną rolę.
Kandydaci na pracowników muszą wypełniać specjalne testy rekrutacyjne, w których dostępne są pytania dotyczące przebiegu dotychczasowej kariery a także oczekiwań względem nowej pracy. Poszczególne testy mogą się od siebie różnić, ale ogólnie wszystkie mają pozwalać na obiektywną ocenę kandydata i sprawdzenie, czy nadaje się do pracy na konkretnym stanowisku. Jeśli rekrutacja przebiegnie pomyślnie, kandydat otrzyma pracę. Rekrutacja programistów jest oczywiście jedną z najtrudniejszych metody rekrutacji, gdyż na rynku jest coraz więcej programistów, firmy mają coraz wyższe zapotrzebowanie w tym względzie i rośnie cały czas poprzeczka względem kandydatów. Firma zatrudniająca kogoś, chcę posiadać pewność, że trafi na pracownika, który poradzi sobie na konkretnym miejscu pracy i będzie sukcesywnie budował sukces firmy. Rekrutacja pracowników jest na prawdę często wieloetapowa i polega na zadawaniu wielu trudnych pytań i poddawaniu kandydatów testom. Kandydaci muszą przejść dokładnie określone zadania, a od ich wyniku zależy, czy otrzymają pracę na danym stanowisku. Im lepsze jest to stanowisko i im wyższe uposażenie, tym dużo trudniej jest się dostać i tym bardziej trudne są zadania. Misją takiej ostrej rekrutacji jest upewnienie się, że firma zatrudnia pracownika godnego zaufania, w którym będzie pracować zgodnie z ideą firmy i w dążeniu do tego samego celu. Kiedy firma podpisuje umowę o pracę, pragnie, aby zatrudniony pracownik związał się z nią na dłużej i dogadał z całą resztą ekipy, by wszystkie zadania były wykonywane poprawnie i na czas. Bez względu na to, czy dokonywana jest rekrutacja handlowców czy inny typ rekrutacji, standardy muszą być zachowane, a firma powinna dbać o swoje dobre imię.
Zobacz również: agencja pracy.